Porada
Czy należy sporządzić formularz IFT-2R przy zakupach od firm posiadających certyfikat rezydencji dostępny w internecie
PROBLEM
Klient dokonał zakupu od Google i Facebook, jednak nie złożyłem IFT-2R, zakładając, że posiadając certyfikat rezydencji dostępny w internecie tych firm nie muszę składać żadnych dokumentów. Obroty są niewielkie. Czy należy sporządzić formularz informacji IFT-2R?
RADA
Nie ma obowiązku sporządzania formularza informacji IFT-2R.
UZASADNIENIE
W oparciu o brzmienie przywołanych poniżej przepisów ustawy o CIT oraz umowy z Irlandią - (zapewne jest to państwo rezydencji podatkowej obu firm wymienionych w opisie) powiedzieć należy, że zyski irlandzkiego przedsiębiorstwa są opodatkowane wyłącznie w Irlandii, chyba, że przedsiębiorstwo prowadzi działalność przez zakład położony w Polsce, w takim przypadku zyski są opodatkowane w Polsce.
Za zakład w rozumieniu zarówno ustawy o CIT, jak i umowy z Irlandią uznaje się: miejsce zarządu, filię, biuro, zakład fabryczny, warsztat, kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo jakiekolwiek inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych oraz plac budowy, gdy prace budowlane trwają dłużej niż 12 miesięcy.
Mając powyższe na uwadze w przekonaniu autora w opisanym przypadku nie mamy obowiązku sporządzania formularza informacji IFT-2R, ponieważ żaden z wymienionych w nim przychodów nie występuje w tej sytuacji. W szczególności zaś usługi świadczone przez Google oraz Facebook nie są usługami reklamowymi.
W przepisach ustawy o CIT nie zamieszczono legalnej definicji pojęcia reklama i z tego względu dla wyjaśnienia jak należy je rozumieć koniecznym jest posłużenie się językowym (słownikowym) jego rozumieniem. Stąd też w oparciu o internetowe wydanie Słownika języka polskiego PWN powiedzieć należy, że przez reklamę rozumie się działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług. Oznacza to, że aby dane działanie można było uznać za reklamę, to podmiot świadczący usługę musi być jej kreatorem. Google i Facebook takimi kreatorami nie są, a jedynie co świadczą na rzecz korzystających z ich usług to jest udostępnienie przestrzeni dyskowej na ich serwerach, na której to sami korzystający zamieszczają informację o sobie oraz o sprzedawanych przez siebie towarach i usługach.
art. 3 ust. 2-3, art. 4a pkt 11-12, art. 21 ust. 1 pkt 2a, art. 22a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.),
art. 7 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzona w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz.U. z 1996 r. nr 29, poz. 129).
Marian Szałucki
doradca podatkowy
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right